Code Week w naszej szkole czas zacząć
W Szkole Podstawowej w Czaplinku od kilku lat obchodzimy Code Week. W tym roku szkolnym święto kodowania przypada w dniach 9-24 października 2021r. Nauczyciele informatyki zgłosili kilka wydarzeń na stronę Europe Code Week promując w ten sposób działanie szkoły na forum ogólnopolskim. Codziennie zdawana jest relacja na Facebooku w grupie Edu Sense Uczymy Dzieci Programować.
Europejski Tydzień Kodowania, inaczej CodeWeek, to inicjatywa promująca naukę programowania i umiejętności cyfrowych wśród osób w każdym wieku! Biorą w niej udział państwa europejskie (i nie tylko!), które uczestniczą w przyjacielskiej rywalizacji o zorganizowanie jak największej liczby wydarzeń związanych z nauką programowania.
I DZIEŃ
Hasło dnia: Tworzymy zespół z Uczymy Dzieci Programować
Celem spotkania:
Propagowanie nauki kodowania,
Rozwijanie logicznego myślenia, ·
Kształtowanie zadaniowego podejście do stawianych problemów,
Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej,
Rozwijanie kreatywności
Uczniowie chętnie pracowali w zespołach tworząc kod przy pomocy symboli graficznych. Układali puzzle obrazujące logo tegorocznej edycji. Dowiedzieli się na czym polega praca programisty i czy umiejętności wyćwiczone na zajęciach mogą się przydać w życiu, nawet jeśli nie zostaniemy programistami. Dzieci pracowały również z materiałami, specjalnie przygotowanymi na tę edycję, w aplikacji Genial.ly. Aplikacja genial.ly to genialne narzędzie do tworzenia interaktywnego materiału do lekcji. Uczniowie również pracowali z wirtualną matą układając zakodowane wierszyki.
II DZIEŃ
Uczymy się współpracy z Uczymy Dzieci Programować
Umiejętność współpracy jest nie tylko ważna w nauce programowania…ważna jest właściwie codziennie… w szkole, w domu, wśród znajomych, w pracy. To, że jest ważna, nie znaczy, że jest łatwa. Na początku może być trudno, trzeba się jej po prostu nauczyć…a najłatwiej nauczyć się współpracy…współpracując. Dzieci grały w „kubeczkową grę”. Ćwiczyliśmy pamięć, spostrzegawczość i refleks. Rzucały kostkami do gry i układały schematy kubeczkowe. Następnie budowały ciąg kubeczkowy zgodnie z zasadami współpracy w grupie. Dzieci pracowały również z materiałami, specjalnie przygotowanymi na tę edycję, w aplikacji Genial.ly. Aplikacja genial.ly to genialne narzędzie do tworzenia interaktywnego materiału do lekcji. Uczniowie również pracowali z wirtualną matą układając hasło Code Week.
III DZIEŃ
Krytyczne myślenie z Uczymy Dzieci Programować
Na lekcji rozmawialiśmy o krytycznym myśleniu- Co to jest krytyczne myślenie i dlaczego jest tak ważne? Tworzyliśmy informatyczną grę planszową, w której pojawiało się sporo pytań i zadań. Pracowaliśmy w parach, uczyliśmy się współpracy.
IV Dzień
Sprawdzamy informacje z Uczymy Dzieci Programować
W dzisiejszych czasach dostęp do informacji jest dość łatwy…telewizja, internet, prasa…nie zawsze jednak te informacje są rzetelne i sprawdzone. Ważne jest, żeby nauczyć się odróżniać fakty od informacji niepewnych.
Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza uczniowie otrzymali szereg informacji dotyczących CodeWeek. Obejrzeli spot reklamowy ze strony CodeWeek - Koduj - Portal Gov.pl (www.gov.pl). Następnie szukali w internecie informacji o CodeWeek i pisali na kartkach hasła dotyczące wydarzenia. Nauczyciel również przygotował informacje na ten temat. Część z nich była prawdziwa, część niestety nie.
W zespołach uczniowie postarali się dotrzeć do faktów. Na prawdziwych informacjach stawiali zielone kubki, na fałszywych czerwone. Następnie kodowali według instrukcji używając kolorowych kubków.
V Dzień
Nasze pomysły z Uczymy Dzieci Programować
Na tych zajęciach skupiliśmy się na pomysłach dzieci, czyli było kolorowo, radośnie i... nieprzewidywalnie. Na zajęciach projektowaliśmy trasę dla robotów. Było to dla nas interesujące zajęcie, gdyż z ozobotami zabawa i nauka jest zawsze odkrywcza. Każda praca był inna, każdy robot miał do przejechania inną drogę, bo zaprojektowaną według własnego pomysłu.
VI Dzień Jesteśmy kreatywni z Uczymy Dzieci Programować
Szóste zadanie, to ćwiczenie na skupienie uwagi. Uczniowie śledzili rakietę poruszającą się po macie do kodowania. Rakieta poruszała się na podstawie komend: „do góry”, „do dołu”, „w prawo”, „w lewo”. Fizycznie jednak nie zmieniała swojego miejsca, dzieci musiały śledzić ją w głowie. Jeśli rakieta opuściła planszę, głośno mówiliśmy „wyszła”. Następnie bawiliśmy się w kolory przypominające barwą CodeWeek. Te kolory były warunkami. Jeśli rakieta na nich stawała, to trzeba było coś zrobić(inwencja własna). Uczniowie wymyślali znaczenie dla każdej z kropek .
Dzisiaj również uczyliśmy się i bawiliśmy z Robotem Edukacyjnym Doc. Doc jest sympatycznym robotem, który w prosty, intuicyjny sposób wprowadza w podstawy programowania. Trenowaliśmy logiczne myślenie i inteligencję przestrzenną, ćwicząc liczenie i decydując jak ma się przemieszczać Doc, aby dotrzeć do różnych miejsc rozmieszczonych na planszy.
VII Dzień
Mówię i słucham – komunikacja z Uczymy Dzieci Programować
Dzień 7 poświęciliśmy komunikacji. Skupiliśmy się na przekazywaniu informacji innym osobom na różne sposoby. Tworzyliśmy obrazek w instrukcji ukryty, był kolorowy szyfr. Zadaniem uczniów było wysłuchanie wiersza o jesieni , następnie na wirtualnej macie tworzyliśmy obrazek adekwatny do wysłuchanej instrukcji.
Kodowaliśmy wyrazy za pomocą kolorowych pól oraz Szyfru Cezara. Uczeń klasy 5a przyniósł na zajęcia łazika przez siebie skonstruowanego.
DZIEŃ VIII
Budujemy relacje Code Week
Uczniowie obejrzeli spot reklamowy tegorocznej akcji. Następnie rozmawialiśmy na temat emocji, jakie nam towarzyszą w ciągu dnia. Uczniowie kodowali na kartkach emotikony według instrukcji oraz samodzielnie tworzyli swoje kody. Dużym zainteresowaniem cieszyły się ćwiczenia z użyciem kodów qr. Tworzyliśmy również za pomocą generatora kolorowanki kodów qr.
Dzień IX
Szukamy i doświadczamy z Uczymy Dzieci Programować
Tym razem skupiliśmy się na budowaniu najwyższej wieży z kubeczków, a wcześniej na doświadczaniu jak to zrobić, żeby była wysoka i stabilna. Rozmawialiśmy o konieczności współpracy w grupie. Zgodnie stwierdziliśmy, że tylko zgrany zespół jest w stanie zbudować stabilną budowlę.
X Dzień
Błędy są ok! Szukamy rozwiązań z Uczymy Dzieci Programować
Tylko ten co nic nie robi nie popełnia błędów. Błędy nie są złe, ważne żebyśmy mieli do nich właściwe podejście.
Na dzisiejszych zajęciach rozmawialiśmy o błędach. O tym, że wcale nie są złe, że dzięki błędom możemy się rozwijać, poznawać nowe rzeczy, doskonalić się w tym co robimy. Nauczyciel zaprezentował dzieciom materiał pomocniczy „Błędy są ok!”. Poprosił dzieci, żeby sprawdziły, czy któryś z kodów zaprowadzi kropkę do rakiety, po drodze tworząc napis Code Week. Uczniowie musieli wprowadzić poprawki w każdym z kodów, tak żeby kropka wykonała zadanie. Oprócz tego wykonaliśmy zadanie z tamtego roku -Debugowanie. Kapturek musiał przejść przez las i dotrzeć do chatki Babci. To zadanie wbrew pozorom było dla nas trudne.
Zyta Jurczyszyn
nauczyciel informatyki